close
تبلیغات در اینترنت
شرح جلسات
طبيب محمد صديقي درمان بيماري ها با گياهان دارويي و طب سنتي
?ترک اعتياد به روش سنتي به کمک عرقيات گياهي
?درمان انواع بيماريهاي تنفسي و گوارشي
?درمان بيماريهاي عصبي و مغزي
?درمان بيماريهاي خوني و قلبي
?درمان بيماريهاي پوست و مو
?درمان بيماريهاي مفصلي و استخواني و عضلاني
?درمان انواع بيماري زنان ( اختلالات قاعدگي ، داروي زاچي، حاملگي،  جلوگيري از حامگي، رحم و....) 
?درمان بيماري دهان و دندان
?درمان بيماريهاي دستگاه تناسلي
?درمان لاغري و چاقي با داروهاي ترکيبي
 ?درمان سنگ کليه و مثانه و سنگ صفرا و پروستات
ايا مي دانيد در طب سنتي اصيل ايراني هيچ بيماري بدون درمان نيست 
 شماره هاي تماس: 02165114469 + 09120580638 + 09155077358
♣کارشناس گياهان دارويي بيش از 50 سال تجربه♣
کاملترين مجموعه گياهان دارويي در منطقه

شرح جلسات

دکتر انلاين

windows 8 windows 7 opera firefox chrome idm winrar kmplayer kaspersky flashplayer adobe reader

تبليغات رزبلاگ

عطاري انلاين

طبيب محمد صديقي درمان بيماري ها با گياهان دارويي و طب سنتي

?ترک اعتياد به روش سنتي به کمک عرقيات گياهي
?درمان انواع بيماريهاي تنفسي و گوارشي
?درمان بيماريهاي عصبي و مغزي
?درمان بيماريهاي خوني و قلبي
?درمان بيماريهاي پوست و مو
?درمان بيماريهاي مفصلي و استخواني و عضلاني
?درمان انواع بيماري زنان ( اختلالات قاعدگي ، داروي زاچي، حاملگي،  جلوگيري از حامگي، رحم و....) 
?درمان بيماري دهان و دندان
?درمان بيماريهاي دستگاه تناسلي
?درمان لاغري و چاقي با داروهاي ترکيبي
 ?درمان سنگ کليه و مثانه و سنگ صفرا و پروستات
ايا مي دانيد در طب سنتي اصيل ايراني هيچ بيماري بدون درمان نيست 
 شماره هاي تماس: 02165114469 + 09120580638 + 09155077358
?کارشناس گياهان دارويي بيش از 50 سال تجربه?
کاملترين مجموعه گياهان دارويي در منطقه

جلسه13بهمن91

موضوع اصلی جلسه:القاب زشت ممنوع

موضوع فرعی:محاسبه نفس

تاریخ جلسه:13/11/91

 

1-بررسی آیه11 سوره حجرات:

-متن قرآنی آیه:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ

إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ ۚ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ
إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِن وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّىٰ تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ ۚ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِّنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ
فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَنِعْمَةً ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

-ترجمه آیه:

ای کسانی که ایمان آورده اید! فرا روی خدا و رسولش پیش دستی نکنید, واز خدا بترسید, بی گمان خداوند شنوای داناست.
ای کسانی که ایمان آورده اید! صدایتان را فراتر از صدای پیامبر نکنید, وبا او با آو از بلند سخن نگویید, همان گونه که با یکدیگر بلند سخن می گویید, که مبادا در حالی که نمی دانید اعمال شما نا بود گردد.
بی گمان کسانی که صدای خود را نزد رسول خدا پایین می آورند, آنها کسانی هستند که خدا دلهایشان را برای تقوا آزموده (و خالص گردانیده) است, برای آنها آمرزش و پاداش عظیمی است.
بی گمان کسانی که از پشت حجره ها صدایت می زنند, بیشترشان بی خردانند.
واگر آنها صبر می کردند تا که (خود) به سوی آنان بیرون آیی برای آنها بهتر بود, وخداوند آمرزندۀ مهربان است.
ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر (شخص) فاسقی خبری برای شما آورد, پس (در بارۀ آن) بررسی (وتحقیق) کنید, تا آنکه (مبادا) به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید, آنگاه بر آنچه انجام داده اید پشیمان شوید.
وبدانید همانا رسول خدا در میان شماست, اگر در بسیاری از کارها از شما اطاعت کند, یقیناً به مشقّت خواهید افتاد, ولیکن خداوند ایمان را محبوب شما ساخت وآن را در دلهایتان زینت بخشید, وکفر وفسق ونافرمانی را برایتان (منفور و) ناپسند گرداند, اینانند که هدایت یافتگانند.
(واین (خیر) فضل ونعمتی از سوی خداست, وخداوند دانای حکیم است)
واگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر به جنگ بر خاستند, میانشان آشتی بر قرار کنید, پس اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کرد, با گروه متجاوز بجنگید تا به فرمان خدا باز گردد, پس اگر بازگشت, میان آنها به عدالت صلح بر قرار کنید, وعدالت پیشه کنید, بی گمان خداوند عادلان را دوست می دارد.
یقیناً مؤمنان برادرند, پس میان برادرانتان صلح (وآشتی) بر قرار کنید, واز خدا بترسید, باشد که شما مشمول رحمت شوید.
ای کسانی که ایمان آورده اید! گروهی (از مردان) گروه دیگر را مسخره نکند, شاید آنان (= مسخره شدگان) از اینها بهتر باشند, ونه زنانی, زنان دیگر را, شاید آنان (= مسخره شدگان) از اینها بهتر باشند, واز یکدیگر عیبجوئی نکنید, ویکدیگر را با القاب زشت نخوانید, که پس از ایمان (آوردن) نام فسق بسیار (زشت و) بد است و هر که توبه نکرد, پس آنانند که ستمکارند.

شان نزول:ثابت بن فنیس در باغ مشغول کار بود.او به سبب ناشنوا بودن،صدای اذان را نمیشنوید.ناگهان به آسمان نگریست و خورشید را در بالای سر خود دید.دانست ظهر شده است.بیل را کنار گذاشت و با آب نهر وضو گرفت سپس به امید رسیدن به نماز جماعت،با سرعت خود را به مسجد رساند. متاسفانه نماز به پایان رسیده بود و ملت در صف های به هم فشرده برای شنیدن سخنان پیامبر نشسته بودند.او نیز برای شنیدن صف ها را کنار میزد و از روی گردن مردم میگزشت تا به جایی برسد که بتواند صدای پیامبر را بشنود. به وسط مسجد که رسید.مردی مهربان به ثابت گفت:بنشین زیرا مکان خوبی برای توست.ثابت سخن وی را بد متوجه شد،خشمگین شد و با تندی به او گفت:تو همان پسر آن زن.... .و او را به نام مادرش که در زمان جاهلیت بد کاره بود ختاب کرد. پسر بیچاره از شرم سر به زیر افکند. این جا بود که آیه 11 سوره حجرات نازل گردید و به مسلمانان هشدار داد که افرادی بی بند و بار اسرار دارند که القاب زشتی به دیگران نسبت دهند و از این راه انان را تحقیر کنند.

از دید اسلام هیچ کس نباید به افرادی که در گذشته خطایی کرده اند و سپس توبه کرده و پاکی پیشه کردند،لقب بدی بگذارد.اسلام القاب نا مربوطی که موجب تحقیر مومنی شود را ممنوع شمرده است.

 

2-محاسبه-جهاد با نفس(وسائل شیعه-شیخ حرّ عاملی)

پس از مراقبت از اعمال لازم است انسان با دقت از خود حسابرسی کند و این مسئله در تذهیب نفس بسیار ضروری است.

-امیر المومنین علی (ع): هر کسی نفس خود را به حساب بکشد،بر عیوب خویش آگاه گشته و به گناهان پی میبرد سپس به دنبال آن از گناهان خود توبه کرده و به اصلاح عیوب خویش میپردازد.(غررالحکم ج5 ص399)

-امام صادق(ع):ای مردم پیش از آن که شما را مورد محاسبه قرار دهند،خودتان به حساب خویش رسیدگی کنید.(بحار الانوار ج7 ص136)

 

3-کلام امیر:

رأسُ التَّقوی ترکُ الشهوة.-ترک شهوت،راس پرهیزکاری است.

 

4-داستان کوتاه-هر شب خود را محاسبه کنید!

"شهید الله یار جابری طرح جالبی را پیاده کرده بود و در بالای صفحه کاغذی نوشته بود: حاسَبوا قبلَ اَن تُحاسبوا. کمی پایین تر انواع و اقسام گناهان را ردیف کرده بود و جلوی هر کدام را خالی گذاشته بود.

این برگه را تکثیر کرد  و به هر کدام از مربیان یک برگه داد و گفت: شب که رسید بنشینید و همه کارهایتان را بررسی کنید!ببینید چند تا دروغ گفتید،چه قدر غیبت کردید،تهمت زده اید یا نه،بدبینی داشته اید یانه.چند تا کار خوب انجام دادید،خلاصه همه کارهایتان را بررسی کنید.سر ماه به این برگه نگاهی بیندازید و خود را محاسبه کنید!"

 

5-بیاناتی از مقام معظم رهبری درباره ی محاسبه نفس 86/3/8

"این که به ما گفته ان((حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا)) و علمای سلوک و اخلاق،محاسبه را یکی از اولین وظائف سلوک دانسته اند برای این است که ما دائم در حال خواندن نامه عمل خودمان باشیم و در روزی که این نامه اعمال خوانده خواهد شد،غافلگیر نشویم."

 

6-سجده سهو

-اگر انسان اشتباها یا به خیال اینکه نمازش تمام شده حرف بزند باید 2 سجده سهو به جا آورد

-اگر سهواً تسبیحات اربعه را نگوید یا بیشتر یا کمتر از سه مرتبه بگوید،احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز 2 سجده سهو به جا آورد

-اگر در جایی از نماز که نباید سلام دهد،هر سه سلام را بگوید،باید 2 سجده سهو به جا آورد.

نحوه اجرا:سجده سهو اين است که بعد از سلام نماز فورا نيت سجده سهو کند و پيشاني را بر چيزي که سجده بر آن صحيح است بگذارد و بگويد:بسمِ اللهِ و بِاللهِ السّلامُ عليکَ ايُّها النَّبيُّ و رَحمةُ اللهِ و بَرَکاتُه.سپس بنشيند و دوباره به سجده رود و ذکر بالا را بگويد،سپس بنشيند و پس از تشهد سلام دهد.

 

7-حامدات قرآن چه سوره هایی اند.

حامدات قرآن ان سوره هایی اند که با "الحمدالله"آغاز میشوند و عبارت اند از: فاتحه ، انعام ، کهف ، سبأ ، فاطر.

جلسه27بهمن91

موضوع اصلي جلسه:مثلث شوم سه گناه رايج(غيبت-تمسخر-عيب جويي و بدگماني)

موضوع فرعي:ادامه جهاد با نفس

تاريخ جلسه:91/11/27

 

 

1-خواندن آيات11تا18 سوره مبارکه حجرات

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

قُلْ أَتُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِينِكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا ۖ قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم ۖ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

 

2-بررسي آيه12سوره مبارکه حجرات

ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! از بسیاری از گمان (های بد) بپرهیزید, بی شک بعضی از گمان (ها) گناه است, و(در امور دیگران) تجسس (وکنجکاوی) نکنید, وبعضی از شما بعضی دیگر را غیبت نکند, آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادرش را در حالی که مرده است, بخورد؟! پس (البته) آن را ناپسند دارید( ), واز خدا بترسید, بی گمان خداوند توبه پذیر مهربان است

شأن نزول:دو تن از مسلمانان مهاجر از بي غذايي و گرسنگي،در نهايت ضعف و ناتواني به بيت المال چشم دوخته بودند و براي غذا انتظار ميکشيدند ولي گرسنگي آن ها چاره اي نداشت و دريغ از يک خرما تا از گرسنگيشان بکاهد.به ناچار از سلمان فارسي خواستند تا براي رفع گرسنگي شان فکري کند.سلمان به جستو جوي غذا پرداخت.سپس نزد رسول خدا رفت و پيامبر او را نزد اسامة بن زيد که خزانه دار بود فرستاد.سلمان نزد اسامه رفت و جريان اين دو مسلمان را بيان کرد و از او کمک خواست.اسامه از شرمندگي سري را پايين انداخت و گفت:چيزي موجود نيست که آن دو را سير کند.سلمان با نا اميدي با بازگشت و خبر را به آنان رساند.وقتي سلمان از آن جا دور شد آن دو از اسامه و سلمان به بدي ياد کردند و گفتند:اسامه بخل ورزيده است.مگر ميشود در بيت المال چيزي يافت نشود؟!و در باره سلمان هم گفتند که:اگر او را سراغ چاه سمينه(چاهي پر آب)بفرستيم،آب او فرو مي نشيند.سپس به ديدار رسول خدا رفتند.پيامبر فرمود:شما را چه شده،من آثار گوشت را در دهان شما مي بينم.ان دو بسيار تعجب کردند؛زيرا چند روزي بود که چيزي نخورده بودند چه برسد به گوشت.يکي از آن دو گفت:چه ميگويي يا رسول الله!ما مدتي است که غذا نخورده و گرسنه ايم!پيامبر فرمود:گوشت سلمان و اسامه!!!شما امروز گوشت آن دو را خورده ايد!!!.(غيبت هم چون خوردن گوشت برادر مرده است)

 

3-آثار زيان بار غيبت:از آثار زيان بار غيبت،از بين رفتن وحدت در جامعه و اعتماد متقابل و پيوند ميان دل هاست.اسرار مردم فاش ميشود،زشتي گناه از بين ميرود و آلودگي به آن اسان ميشود.

 

4-تمسخر:

ايه 11 سوره مبارکه حجرات(تمسخر): َا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

-ای کسانی که ایمان آورده اید! گروهی (از مردان) گروه دیگر را مسخره نکند, شاید آنان (= مسخره شدگان) از اینها بهتر باشند, ونه زنانی, زنان دیگر را, شاید آنان (= مسخره شدگان) از اینها بهتر باشند, واز یکدیگر عیبجوئی نکنید, ویکدیگر را با القاب زشت نخوانید, که پس از ایمان (آوردن) نام فسق بسیار (زشت و) بد است و هر که توبه نکرد, پس آنانند که ستمکارند.

امام صادق(ع)مي فرمايند:لا يَطمَعَنَّ المُستَهزي بِالنّاس في صِدقِ المَوَدَّه-کسي که مردم را به باد مسخره مي گيرد،نبايد به دوستي صادقانه [آن ها] اميد بندد.

 

5-جهاد با نفس-شيخ حرّ عاملي-مؤاخذه و مجازات(قسمت دوم)

اولياي الهي به منظور سرزنش و ادب آموزي به خويش،تکاليف و اموري را بر خود ضروري ميکردند مانند شب زنده داري،کم گويي،روزه داري و... .تذهيب نفس جز اين نيست که انسان خود را از اسارت خود خواهي ها و نياز هاي کاذب نفساني رها سازد و با رياضت و مبارزه،غرائذ زاتي را کنترل کند.

امام خميني(ره)در کتاب جهاد اکبر مي فرمايند:اگر انسان خباثت را از نهادش بيرون نکند،هر جه درس بخواند نه تنها فايده اي ندارد بلکه ضرر ها دارد.علم وقتي در اين مرکز پليد وارد شود،شاخ و برگ خبيث به بار مي آورد و شجره خبيثه ميشود.هر چه اين مفاهيم در قلب سياه و غير مهذّب انباشته گردد،حجاب زياد تر ميگردد.نفسي که مهذّب(پاکيزگي از عيب و نقص) نشد،علم حجاب ظلماني است(العلمُ هوَ الحجاب الْاَکبر)لذا شرّ عالم فاشد براي اسلام از همه شرور،خطرناک تر است.علم نور است ولي در دل سياه و قلب فاشد،دامنه ظلمت و سياهي را گسترده تر مي سازد.علمي که انسان را به خدا نزديکتر نکند،در نفس شخص دنيا طلب باعث دوري بيشتر از درگاه الهي مي گردد.

6-احکام

دستور سجده سهو:

سجده سهو اين است که بعد از سلام نماز فورا نيت سجده سهو کند و پيشاني را بر چيزي که سجده بر آن صحيح است بگذارد و بگويد:بسمِ اللهِ و بِاللهِ السّلامُ عليکَ ايُّها النَّبيُّ و رَحمةُ اللهِ و بَرَکاتُه.سپس بنشيند و دوباره به سجده رود و ذکر بالا را بگويد،سپس بنشيند و پس از تشهد سلام دهد.

برخي اصطلاحات فقهي:

احتياط لازم يا واجب:احتياطي که به جهت فتوا نداشتن مجتهد رعايت آن لازم است مگر به فتواي معتبر ديگري رجوع شود.

احتياط مستحب:احتياطي است که رعايت آن واجب نيست.

جلسه 20بهمن91

موضوع اصلي جلسه:پرهيز از پرسش هاي بيهوده و تکليف آور

موضوع فرعي:ادامه جهاد با نفس

تاريخ جلسه:91/11/20

 

 

 

1-خواندن آيات 90 تا 107 سوره مبارکه مائده:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ

وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَاحْذَرُوا ۚ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَىٰ رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ

لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوا إِذَا مَا اتَّقَوا وَّآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوا وَّآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوا وَّأَحْسَنُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِّنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ ۖ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ

جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلَائِدَ ۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ

قُل لَّا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ ۚ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ

قَدْ سَأَلَهَا قَوْمٌ مِّن قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِهَا كَافِرِينَ

مَا جَعَلَ اللَّهُ مِن بَحِيرَةٍ وَلَا سَائِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ ۙ وَلَٰكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۚ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصَابَتْكُم مُّصِيبَةُ الْمَوْتِ ۚ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلَاةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لَا نَشْتَرِي بِهِ ثَمَنًا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۙ وَلَا نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللَّهِ إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الْآثِمِينَ

فَإِنْ عُثِرَ عَلَىٰ أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّا إِثْمًا فَآخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَانِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ لَشَهَادَتُنَا أَحَقُّ مِن شَهَادَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَيْنَا إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ

 

2-بررسي آيات 101 و 102 سوره مبارکه مائده:

ترجمه:ای کسانی که ایمان آورده اید! از چیزهای نپرسید که اگر برای شما آشکار گردد، شما را اندوهگین کند، و اگر به هنگام نزول قرآن، از آنها سؤال کنید برای شما آشکار می شود خداوند از آنها عفو کرده است، و خداوند آمرزنده ی بردبار است(101).

به راستی گروهی قبل از شما از آن سؤال کردند، سپس (وقتی که جواشان آمد) بدان کافر شدند.(102)

شأن نزول:شأن نزول اين آيات در مراسم حج بود.مسلمانان پيرامون پيامبر گرد آمده بودند و به  سخنان ايشان در بارهي اعمال و احکام حج گوش ميدادند.هنوز سخنان پيامبر(ص)پايان نيافته بود که شخصي به نام "عکّاشه" که بسيار پر حرف بود،از حضرت پرسيد:آيا اين دستورات براي هميشه است و هر سال بايد حج به جا آوريم؟پيامبر به او پاسخ نداد.مرد دوباره پرسيد.پيامبر دوباره سکوت کرد.بار سوّم نيز لجاجت کرد و دوباره پرسيد.پيامبر سکوت را شکست و آن مرد را مورد عقاب قرار داد. ايشان فرمودند:واي بر تو!چرا اين قدر پافشاري ميکني؟!اگر بگويم آري همه سال واجب ميشود که در اين صورت از عهده تو خارج است و اگر انجامش ندهي گناهکار خواهي بود.حال که حکمي به شما اعلام نکرده ام شما هم پيگيري نکنيد که پرگوي ولجاجت بعضي از اقوام گذشته را به هلاکت انداخته.چرا که از پيامبرانشان بيش از حد پرسيدند(مثل سران قوم يهود در زمان موسي(ع) در جريان خريد گوساله طلايي براي قرباني کردن) .در ادامه فرمودند:هر دستوري به شما ميدهم در حد توانايي انچامش دهيد و از هر کاري نهي تان ميکنم انجامش ندهيد.

 

3-جهاد بانفس- شيخ حرّ عاملي-مؤاخذه و مجازات(قسمت اول)

پس از آنکه انسان از باز نگري در اعمال و رفتار خود فارغ شد و خود را مقصر يافت نوبت به مقابله ميرسد که دو مرحله دارد:

الف)انتقاد از خود: مي بايست از نفس لوامه الهام گرفت و خود را توبيخ و سرزنش نمود.

ب)جبران گذشته: بايد توبه نمود و استغفار کرد و راه توبه هميشه براي بندگان خدا باز است.

پيامبر(ص):براي هر دردي دارويي است و داروي گناهان استغفار مي باشد.

پس از مرحله مؤاخذه لازم است انسان خود را به خاطر ارتکاب بدي ها و گناه ها ،مجازات نمايد تا از تکرار آن عمل جلوگيري به عمل آيد.

امير المؤمنين علي(ع):کسي که نفس خود را بر بديها و گناهان توبيخ و سرزنش نمايد،از زياد شدن گناه دوري خواهد کرد.

امام هادي (ع):و اعلَموا اَنَّ النفسَ أقبَلُ شيءِ لِما اُعطِيَت و أمنَعُ شيءِ لما مُنِعَت.-بدانيد که نفس آدمي آنجه را که مطابق ميل اوست به آساني ميپذيرد و اما چيز هايي که مورد ميل او نيست بسيار سخت ميپذيرد.

4-احکام-مسأله اي از فراموشي تشهّد يا سجده:

-اگر يک سجده يا تشهّد را فراموش کند و پيش از روکوع رکعت بعد يادش بيايد،بايد برگردد و انجام دهد

ب)و اگر در رکوع يا بعد از آن يادش بيايد،بايد بهد از سلام نماز سجده يا تشهّدي که فراموش کرده را قضا نمايد و بعد از آن دو سجده سهو به جا آورد.

(راجع به سجده سهو در جلسه بعد بيشتر مي پردازيم)

 

 

جلسه23و15آذر1391

موضوع جلسه:اراده و همت

موضوع محوري:جهاد با نفس

تاريخ جلسه:23/9/91 و15/9/91

 

 

 

 

ايه 1تا11سوره مزمّل

 

در رابطه با داشتن توكل به خدا واراده است كه بيشتر به آيه 9 آن ميپردازيم:
يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ

 

قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا

نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا

أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا

إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا

إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا

إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا

وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا

*رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا

وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا

وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلًا

ترجمه ايه 9 :((همان پروردگار شرق و غرب كه معبودي جز او نيست او را نگهبان و وكيل خود انتخاب كن))

 

تفسير آيه9:(( فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا يعني خدا را در تمام امورت وكيل بگير و وكيل گرفتن به اين معناست كه انسان غير خودش را جاي خود قرار دهد،به طوري كه اراده او به جاي اراده آدمي كار كند و عمل او هم عمل خود آدمي باشد پس اينكه انسان خداي متعال را وكيل خود بگيرد به اين است كه تمامي امور را از خدا و به دست او بداند(البته اين به معناي بي ارادگي انسان نيست بلكه بايد اراده انسان مطابق خواسته خدا باشد)
 

 

 

 

3شرط جهاد با نفس

 

(وسائل شيعه-مرحوم شيخ عاملي(ره))

 

1-توجه به كرامت انساني

2-مشارطه

3-مراقبه

 

1-توجه به كرامات انساني:كسي مقام و ارزش خود را بداند و از عظمت و جايگاه خود آگاه باشد هيچگاه به سمت بديها و زشتي ها نميرود

امام علي(ع):((كسي كه نفس خود را گرامي بدارد،شهوت ها براي او كوچك و بي ارزش خواهند بود))

 

2-مشارطه:اينكه انسان با خودش قرار و عهد ببندد و به خود بگويد كه اگر من وقت و عمر خود را از دست بدم ديگر سرمايه اي ندارم و مثلا با خود شرط كند كه از الان ديگر خود را به گناه دروغ آلوده نكند و طبق برنامه ريزي دروغ را از زندگي خود ريشه كن كند.اگر برنامه اي نداشته باشد و نداند كه به چه شكل بايد مراقبه كند هيچگاه به هدف خود نخواهد رسيد.

حضرت محمد(ص) :((با مرگ بيدار ميشويم،چون از بند دنيا آزاد ميشويم و پرده هاي واقعيت كنار ميروند.ولي ديگر چه سودي دارد...))

 

3-مراقبه:عبارت اند از اينكه انسان در طول شبانه روز مراقب اعمال و كردار خود باشد.اين مرحله يكي از حساس ترين مراتب است.قرآن كريم بر اين نكته تاكيد فراوان دارد كه خداوند بر احوال و اعمال شما نظارت دارد.اگر اين آيه را درك كنيم و از آن پند بگيريم ميفهميم كه خدا در هر لحظه ناظر اعمال و رفتار و كردار ماست و نبايد خلاف آن عمل كنيم.شايد از خود بپرسيد وقتي لحظه اي برسد كه شهوت درا وج قرار گرفته و دارد بر ما غالب ميشود چه؟ ما از اين روش ميتوانيم استفاده كنيم ودر آن لحظه خطرناك طبق عهدمان خدا را ياد كرده و خود را سريعا از ان فضا واحوالات خارج ميكنيم و اگر خدايي نكرده دست به گناه زديم سريعا استغفار ميكنيم.

امام علي(ع):((هر كس در درونش باز دارنده اي داشته باشد از جانب خدا برايش حافظي گمارده ميشود))

 

 

در داستان حضرت يوسف(ع) كه زليخا بر حسب علاقه و شهوت حضرت را به اتاقي ميبرد و ناگهان چشمش به بت مقدسش مي افتد و سپس با پرده اي روي آن را ميپوشاند كه شاهد كار زشت او نباشد.حضرت يوسف به زليخا ميگويد:((تو از موجود بي شعوري كه در اتاق است شرم داري حال من از خداي خود شرم نداشته باشم(در حالي كه هميشه شاهد اعمال من است).))
 

 

 

اراده

امام صادق(ع):((ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَويَت عَليهِ النِّيَّهُ-اگر اراده قوي باشد هيچ بدني براي انجام دادن كار ناتوان نيست.))

 

بيانات مقام معظم رهبري درباره اراده:((اين كوه هاي گوناگون مشكلاتي كه بر سر راه مستضعفين عالم قرار دارد جز با قدرت، عزم و اراده پولادين مؤمن برداشته نخواهد شد.هدف فقط سرو سامان دادن به وضع كشور نيست،مشكلات زيادي برسر راه است،عزم و اراده لازم است.اين عزم و ارده بايد باقي بماند و اين شور انقلابي بايد روز به روز افزايش پيدا كند.

 

 

داستان سكاك(آهنگر)

(از كتاب سير و سلوك ص67،68)

روزي سكاك يك قفل بسيار خوب و خلاقانه براي حاكم ميسازد و نزد او ميبرد.حاكم با ديدن قفل خوشحال و خوشنود مي شود و در حالي كه قفل را باز و بسته ميكند دانشمندي فقيه وارد ميشود.حاكم براي احترام به دانشمند سريعا قفل را زير تشك خود ميگذارد و مشغول صحبت با دانشمند ميشود.سكاك از اين بي توجهي ناراحت ميشود و با خود ميگويد:((علم اين دانشمند خوب است نه علم من كه به زير تشك برود))از اين رو به علم رو مي آورد ولي هر چه تلاش ميكند موفق نميشود.روزي از كنار آبشاري ميگذشته است كه چشمش به قطرات آبي ميافتد كه به روي تخته سنگي ريخته و به مرور زمان آن را سوراخ كرده اند.با ديدن اين منظره با خود گفت:(( دل من از اين سنگ كه سخت تر نيست،علم هم روان تر از آب نيست.))از آن لحظه به بعد با اراده پولادين شروع به كسب علم كرد. در حالي كه 40سال عمر داشت و صاحب زن و بچه هم بود.سرانجام عملش اين بود كه كتابي به نام"مفاتيح العلوم"نوشت كه در اين كتاب به چهارده علم تخصصي پرداخته است.

از اين داستان نتيجه ميگيريم كه انجام هر كاري براي انسان امكان دارد به شرط آن كه انسان داراي اراده و پشت كار باشد.

 

 

احكام

سجده سهو

چند كار است كه بنا بر احتياط واجب بايد بعد از نماز دو سجده سهو به عمل آورد:

-كلام بيجا،يعني وقتي سهوا به گمان اينكه نماز تمام شده حرف بزند

-سلام بيجا،يعني مثلا در ركعت دوم نماز چهار ركعتي بعد از تشهد سلام بدهد.

-سجده فراموش شود

-تشهد فراموش شود

-به جاي استادن سهواً بنشيند و بالعكس

-شك بين 4و5،يعني در سجده آخر نماز شك كند كه آيا نماز را 4 ركعت خوانده يا 5ركعت.

نكته:در هر صورتي كه گمان شود يا حتي اطمينان حاصل شود نماز را اشتباه خوانده نبايد نماز را از وسط شكست.

دانستنیها:

آیا میدانستید که انیشتین مسلمان شیعه بوده و این موضوع را تا آخرین لحظات عمرش پنهان داشته است

جلسه23مرداد1391

موضوع جلسه:عوامل تذهيب نفس

 

تاريخ جلسه:23/5/91

 

 

 

شرح بخش اول

آيه 21 سوره نور

ترجمه ايه(مكارم شيرازي):اي كساني كه ايمان آورديد!از گام هاي شيطان پيروي نكنيد!هر كس كه پيرو شيطان شود(گمراهش ميسازد،زيرا)او به فحشا و منكر فرمان ميدهد!و اگر فضل و رحمت الهي نبود،هرگز احدي از شماپاك نميشد.ولي خدا هر كه را كه بخواهد تزكيه ميكند،و خدا شنوا و داناست.

تفسير آيه(الميزان):طبق آيه فوق حق حيات و سعادت ازهيچ كس سلب نشده مگربه خاطر اينكه از هواي نفس پيروي كردند.روشن است كه مراد از پيروي از خطوات شيطان،پيروي از او در دعوت به باطل نيست،بلكه پيروي از او در دعوت هايي است كه به اسم دين ميكند است.او كار هاي زيانبار را در درون پارچه زيبايي كه ظاهرا دين است ميگذارد و انسان هاي جاهل،بدون فكر كردن او را ميپذيرند.مثلاً تهمت زدن.

 منظور از خطوات شيطان آن گام هايي از شيطان است كه ظاهرا درست و سالم به نظر مي آيند و اگر مومني از اين گام ها پيروي كند راه ايمان را نرفته بلكه راه شيطان را رفته است.در آيه 208 سوره بقره نيز اين موضوع به جماعت ابلاغ شده است.

شرح بخش دوم(تفكر):

يكي از موانع تذهيب نفس غفلت و بي فكري است.

انسان در هر روز بايد وقتي را براي فكر كردن در مورد اعمال خود قرار دهد.

بنابر سخن امام صادق:((كه هر كس در پايان هر روز اعمال خود را ارزيابي نكند از ما نيست.))

در ميابيم كه تفكر در مورد خود يكي از ملزومات تذهيب نفس است.

امام صادق:((لحظه اي تفكر از عبادت سال بهتر است))

بخش معما:

اندازه روز قيامت چقدر ميباشد و اين موضوع در كدام آيه امده است؟

جواب:به اندازه پنجاه هزار سال است و در سوره معراج ،ايه 4 آمده است

جلسه15مرداد1391

تاريخ جلسه:91/5/15

موضوع اصلي جلسه:جهاد با نفس(تزكيه نفس)

موضوع فرعي نفس:رمضان-شبهاي قدر و شب زنده داري

 

شرح بخش اول:(ايه)

ايه 9 و 19سوره شمس در رابطه با تزكيه نفس(قَد افلَحَ منذذَكَّها-وقَد خَابَ من دَسَّها)

ترجمه ايه(مكارم شيرازي):هر كس كه نفس خود را پاك و تزكيه كرده،رستگار شد-و آن كس كه نفس خويش را با معصيت و گناه آلوده كرد،نوميد و محروم گشته است

تفسير ايه(الميزان):مضمون اين ايه اين است كه انسان براي اين كه رستگار شود بايد باطن خود را تزكيه(پاكسازي)كند.وان را از زشتي ها پاك كند و گرنه از سعادت و رستگاري محروم ميماند.

 همچنين قوم "ثمود" را مثال ميزند. قوم ثمود به جرم اينكه پيامبرشان،حضرت"صالح" را تكذيب كردند و ان شتري را كه به اذن خدا از دل كوه بيرون امده بود(ناقه)كشتند و در نهايت به عذاب دچار شدند.

"افلح" به معني رستگار شدن و رسيدن به هدف است بر خلاف كلمه"خاب"كه به معني رستگار نشدن و نرسيدن به هدف است.فعل"ذَكّي" نيز به معني دوييدن و رشد دادن در مسير جهت مشخص است.در مقابل اين كلمه،كلمه"دّسي"قرار دارد كه بدين معنيست كه انسان نفس خود را به غير ان جهت مشخص حركت دهد.قبل از ايه9 خداوند 8 بار قسم ميخورد كه به منظور اهميت تزكيه نفس است.خداوند منظور ازتزكيه نفس را در ايه 7(فَأَلْهَمَها فُجورها و تَقواها)چنين بيان ميكند كه:كمال انسان در اين است كه بر حسب فطرت فجور(بدي) و تقوا(خوبي) را تشخيص بدهد.و خلاصه اين كه دين،يعني تسليم خدا شدن.

شرح بخش دوم(تزكيه نفس)

تكيه نفس:تزكيه نفس به معناي رشد و تعالي نفس و همچنين به معناي تطهير و پاك كردن ان.قران كريم در اين باره،پس از يازده بار سوگند خوردن مي فرمايد:هر كس نفس خود را تزكيه كند رستگار ميشود و هر كس كه نفس خود را آلوده نگاه دارد از الطاف خدا محروم گشت.

قران اصولا هدف والاي رسولان الهي را تزكيه نفس و پرورش نفس معرفي كرده.اين موضوع در سخنان علماي اخلاق نيز وجود دارد.

تزكيه=پالايش و آرايش

علماي اخلاق ميگويند: براي خود سازي ابتدا بايد رذائل اخلاقي مثل حسد،كبر،شهوت و... را از خود دور كرد كه اين يعني پالايش.بدون پالايش،رسيدن به صفات خوب تا حدي غير ممكن است!مرحله دوم،پرورش و تكميل نفس به وسيله صفات خوب و اعمال صالح و فضائل مكارم اخلاق است كه اين يعني آرايش.

تا وقتي كه انسان تزكيه نشده باشد تمام كارهايش بيهوده است

به بال علم توان سر به آسمان سائيد-چو نيست تزكيه دانش وبلا گردد نه بال

امام علي(ع):(مخالفةُ الهَوي،شِفاءُ العَقل)مخالفت با هوس،شفاي عقل است

بخش سوم:تقليد در فروع دين

تقليد: يعني در نحوه انجام احكام دين به دستورات مجتهد عمل كند

مجتهد و شرايط آن:مجتهد كسي است كه از او تقليد ميكنيم.مجتد بايد مرد،عاقل،بالغ،شيعه 12امامي،حلال زاده و در قيد حيات باشد.

خيلي ها ميگويند "ما خود عقل داريم و نياز به نظرات مجتهد نداريم،در ضمن انسان كه مثل ميمون تقليد نميكند".در جواب اينگونه صحبت ها بايد گفت كه اولاً ايا شما توانايي تفسير قران را داريد؟!علم رجال را بلديد!؟ دوماً  ايا شما از كودكي با اين اخلاق و با اين تفكر بوديد يا با تقليد كردن از پدرومادر خود ان را اموختيد؟!

شرح بخش چهارم:(رمضان و شبهاي قدر)

از رسول گرامي خدا نقل است كه:در اين ماه عظيم ياد گرسنگي و تشنگي خود باشيد و گرسنگي و تشنگي روز قيامت را تصديق كنيد،بر فقيران و مسكين ها صدقه دهيد،چشم هاي خود را از آنچه حلال نيست بپوشانيد،و گوش هاي خود را از محرمات و غيبت ها حفظ كنيد و در نگام نماز دستهاي خود را براي دعا بالا بريد.به مومنان روزي دهيد و اگر وسع كمي داشتيد افطار كم بدهيد حتي به اندازه نصف خرما.ثواب خواندن يك ايه قران در اين ماه به منزله ي يك ختم قران است.

اعمال ماه مبارك رمضان:

از اعمال روز هاي اين ماه كه بهار قرآن است،خواند قرآن است.در اين ماه بايد دعا و صلوات و استغفار بسيار گفت.

خوب است كه افطار را پس از نماز مغرب اشاء خورد.واگر افطار را با خرما شروع كنيم ثواب ان روزه 400برابر ميشود.در هنگام افطار هم خوب است كه دعا هاي موحود در مفاتيح الجنان را بخواند.

شب قدر

در تمام سال روزي به بركت شب هاي قدر نيست.دراين شب ملائكه به زمين ميآيند و حساب رسي ميكنند و تقدير يك سال را نوشته وبه پيش حضرت مهدي براي امظاء كردن ميبرند.

شبهاي قدر شامل 3 شب 19و21و23 رمضان است.در اين شب است كه قرآن به قلب پاك پيامبر اكرم نازل شده(البته قران دو جور نازل شده،يكي يكپارجه در اين شبها و يكي هم به طور تدريجي طي 23سال).از اعمال مشترك 3 شب غسل و خواندن سوره قدر و شب زنده داري است مخصوصا در شب اخر.

در ايه 3 سوره دخان راجع به بابركت بودن اين شب امده است.

امام صادق(ع):كسي كه در شب اخر سورهاي عنكبوت و روم را بخواند از اهل بهشت خواهد بود.

بخش معما

تعداد آيه هاي قرآن چه ارتباطي با تعداد ركعت هاي نماز هاي يوميه دارد

جواب:تعداد آيه ها 6236 است كه اگر 6+2+3+6كنيم عدد 17 به دست مي آيد كه تعداد ركعت هاي نماز هاي يك روز  است.

جلسه9مرداد1391

موضوع جلسه:جهاد با نفس

تاريخ جلسه:91/5/9

 

شرح بخش اول:

ايه 69 سوره عنكبوت(در رابطه با جهاد با نفس).

ترجمه ايه:و انها كه در راه ما(با خلوص نيت )جهاد كنند،قطعا به راه هاي خود،هدايتشان خواهيم كرد و خداوند با نيكوكاران است

تفسير ايه:كلمه "جاهدوا"از كلمه"جهد" مي ايدوبه معني وسع وطاقت است و كلمه "مجاهده" به معني به كار بردن آخرين حد وسع و قدرت در نابود سازي دشمن(به هر شكلي كه باشد)است.

جهاد 3 نوع است:جهاد با دشمن ظاهري،جهاد با شيطان و جهاد با هواي نفس

معني كلمه"جاهدوا فينا"اين است كه جهاد همواره در راه خدا و براي خداست(قابل توجه كشور گشايان)و اين تعبير كنايه از جهاد در اموري است كه متعلق به خداي متعالي است،چه جهاد در راه عقيده باشد و چه در راه علم و جنگ. و چون جهادشان در راه خداست هيچ عاملي ايشان را از ايمان به خدا و اطاعت از او باز نميدارد.

 

ايه 43 سوره فرقان(هواي نفس)

ترجمه ايه:ايا ديدي كسي را كه هواي نفس(لذت هاي دنيوي)خود را معبود خود انتخاب كرد؟!آيا تو ميتواني او را هدايت كني(يا به دفاع از او برخيزي)؟!

تفسير ايه:"هوا" به معني ميل نفس به شهوت است.منظور از معبود گرفتن هواي نفس اطاعت و پيروي كردن ان است،بدون اينكه فرامين خدا را رعايت كند.خداي متعال در كلام خود مكررا پيروي از هواي نفس را مذمت كرده و اطاعت از هر چيزي را عبادت ان چيز بر ميشمرد پس اطاعت از هر چيز غير خدا شرك است.امام حسين(ع) مي فرمايند:((شرك مانند مورچه سياه در شب سياه بر روي سنگ سياه به ما نزديك است)). جمله :"افانت تكون عليه وكيلا"بدين معني است كه تو وكيل و سرپرست و قائم به امور او نيستي،تو چنين قدرتي نداري.

 

امام علي (ع) ميفرمايند:((اَفضَلُ جهادُ،جِهادُ النَّفسِ عَن الْهَواي و فِطامُها عن لَذّاتِ الذُّنيا- برترين جهاد،مبارزه با هوا و هوس نفس،وباز گرفتن ان از لذت هاي دنيوي است.))

امام خميني(ره)ميفرمايند((اولين شرط مجاهده با نفس و حركت به سوي حق تعالي داشتن تفكر است)).انسان لااقل در هر شب و روز مقداري تفكر كند كه خداوند چرا او را به اين دنيا اورده،وظيفه اش در دنيا چيست؟

در خود سازي و پاك كردن نفس رعايت چند نكته لازم است:

1-سختي كشيدن:براي تذهيب نفس بايد مبارزه كرد و سختي كشيد.

2-تدريجي عمل كردن:مثل ورزش وزنه برداري كه بايد از وزنه هاي كم شروع كرد در تذهيب نفس هم بايد متناسب قدرت خودمان شروع كنيم و به تدريج به ان بيفزاييم.امام علي(ع) ميفرمايد((عمل اندكي كه پيوسته باشد تهتر از عملي بسياري است كه انسان را خسته كند. كسي كه تا كنون نماز واجبش را نخوانده نميتواند در يك روز علاوه بر ان نمار مستحبي هم بخواند)).

3-تداوم:همان طوري كه در ورزش كردن تداوم حرف اول را ميزند در تهزيب نفس نيز همان طور است. قران كريم ميفرمايد:به طور قطع كساني كه گفتند پروردگار ما خداي يگانه است و انگاه استقامت كردند فرشتگان الهي بر انان نازل ميشوند و خطاب به انان مي گويند:نترسيد و غمگين نباشيد.امام باقر(ع) مي فرمايد((محبوب تري كار ها نزد خدا مداوم ترين انهاست،هر چند ناچيز باشد)).

رهرو ان نيست كه گهي تند و گهي خسته رود-رهرو ان است كه اهسته و پيوسته رود

4-سر وقت عمل كردن:اگر در زمان بيماري دارو را دير مصرف كنيم اثري ندارد.در اعمالمان نيز نبايد بين تصميم گيري و عمل فاصله بيندازيم.امام علي(ع)مي فرمايند:((فاصله انداختن بين تصميم و عمل آفاتي را به دنبال دارد كه موجب پراكندگي در كار ها ميشود.))

5-انجام واجبات و ترك محرمات: وقتي بيمار ميشويم بايد دارو مصرف كنيم و از بعضي چيزها پرهيز كنيم،در درمان بيماري هاي قلبي نيز بايد واجبات را انجام و از محرمات پرهيز كنيم.

6-خلوص نيت:تمام كار هاي بالا اگر با خلوص نيت (براي رضاي خدا) انجام نشنود فايده اي ندارد.

 

ماه شعبان

شعبان ماه بسيار شريفي است و طبق فرمايش حضرت محمد راجع به آن:((شعبان ماه من است)).وامام سجاد ميفرمايد:((شعبان ماه مباركي است و در ايام ان روزه بگيريد))

دانستني ها:

1-"سوره عنكبوت"سوره 29 قران كريم است و 69 ايه دارد و مكّي است.

2-همان طور كه ميدانيد زمين از پوششي به نام جو پوشيده شده است.نور خورشيد نيز براي رسيدن به سطح زمين از ان عبور ميكند.همچنين نور خورشيد شامل هفت رنگ قرمز نارنجي زرد سبز ابي نيلي بنفش است كه هر كدام ضريب شكست متفاوتي دارند.نور در هنگام غروب و طلوع خورشيد به صورت مايل از جو عبور ميكند و مسافتي كه مي پيمايد 50 برابر مسافتي است كه نور در هنگام ظهر از جو ميكند.بدين سبب در هنگام غروب و طلوع ،نور هاي سبز و ابي نيلي و بنفش بيشتر از مسير خود منحرف ميشوند و در اخر نوري كه به چشم ما ميرسد مايل به قرمز است.به خاطر اين پديده ما خورشيد را در هنگام غروب و طلوع قرمز رنگ مي بينيم.

معما

قران چند ايه دارد؟

قران چند بسم الله دارد؟

--------------------------

۱-۶۲۳۶

۲-۱۱۵