close
تبلیغات در اینترنت
وضو
طبيب محمد صديقي درمان بيماري ها با گياهان دارويي و طب سنتي
?ترک اعتياد به روش سنتي به کمک عرقيات گياهي
?درمان انواع بيماريهاي تنفسي و گوارشي
?درمان بيماريهاي عصبي و مغزي
?درمان بيماريهاي خوني و قلبي
?درمان بيماريهاي پوست و مو
?درمان بيماريهاي مفصلي و استخواني و عضلاني
?درمان انواع بيماري زنان ( اختلالات قاعدگي ، داروي زاچي، حاملگي،  جلوگيري از حامگي، رحم و....) 
?درمان بيماري دهان و دندان
?درمان بيماريهاي دستگاه تناسلي
?درمان لاغري و چاقي با داروهاي ترکيبي
 ?درمان سنگ کليه و مثانه و سنگ صفرا و پروستات
ايا مي دانيد در طب سنتي اصيل ايراني هيچ بيماري بدون درمان نيست 
 شماره هاي تماس: 02165114469 + 09120580638 + 09155077358
♣کارشناس گياهان دارويي بيش از 50 سال تجربه♣
کاملترين مجموعه گياهان دارويي در منطقه

وضو

دکتر انلاين

windows 8 windows 7 opera firefox chrome idm winrar kmplayer kaspersky flashplayer adobe reader

تبليغات رزبلاگ

عطاري انلاين

طبيب محمد صديقي درمان بيماري ها با گياهان دارويي و طب سنتي

?ترک اعتياد به روش سنتي به کمک عرقيات گياهي
?درمان انواع بيماريهاي تنفسي و گوارشي
?درمان بيماريهاي عصبي و مغزي
?درمان بيماريهاي خوني و قلبي
?درمان بيماريهاي پوست و مو
?درمان بيماريهاي مفصلي و استخواني و عضلاني
?درمان انواع بيماري زنان ( اختلالات قاعدگي ، داروي زاچي، حاملگي،  جلوگيري از حامگي، رحم و....) 
?درمان بيماري دهان و دندان
?درمان بيماريهاي دستگاه تناسلي
?درمان لاغري و چاقي با داروهاي ترکيبي
 ?درمان سنگ کليه و مثانه و سنگ صفرا و پروستات
ايا مي دانيد در طب سنتي اصيل ايراني هيچ بيماري بدون درمان نيست 
 شماره هاي تماس: 02165114469 + 09120580638 + 09155077358
?کارشناس گياهان دارويي بيش از 50 سال تجربه?
کاملترين مجموعه گياهان دارويي در منطقه

وضو

وضو
طريقه وضو گرفتن در ايه 6 سوره مائده به طور كامل بيان شده است.وضو عبارت است از شست و شوي صورت و دستها و مسح سر و پا.
مراحل وضو گرفتن:
1-نيّت:همزمان با شروع وضو ميگوييم "وضو ميگيرم براي اقامه فلان نماز براي رضاي خدا قُرْبَةً اِلَي الله"
2-شستن صورت:بايد صورت را از جايي كه مو روييده تا انتهاي چانه با بين انگشت شصت و ميانه دست، از بالا به پايين به دقت شست.
3-شستن دست راست:با دست چپ خود به روي ارنج دست راست اب ميريزيم(حداكثر دو بار) واز بالا به پايين به دقت مي شوييم.
4-شستن دست چپ:با دست راست خود به روي ارنج دست چپ اب ميريزيم(حداكثر دو بار) واز بالا به پايين به دقت مي شوييم.
5-مسح جلوي سر:از وسط سر تا اول پيشاني را با رطوبتي كه در دست باقيمانده خيس ميكنيم(اگ سر،از قبل خيس شده باشد وضو باطل است)
6-مسح پاي راست:از سر انگشت هاي پاي راست تا برامدگي مفصل روي پا را با دست رطوبتي كه دست راست دارد خيس ميكنيم
7-مسح پاي چپ:از سر انگشت هاي پاي جپ تا برامدگي مفصل روي پا را با دست رطوبتي كه دست جپ دارد خيس ميكنيم
وضو جبيره اي
اگر اعظاي مرتبط با وضو به اب حساس باشند يا با پارچه يا چيز هاي ديگر پوشيده شده باشند واب به ان نرسد بايد وضو جبيره اي گرفت.به اين ترتيب كه روي عضو مجروح را با پارجه تميز ميپوشانيم.سپس وضو را انجام ميدهيم و وقتي به عضو مجروح رسيديم قسمت هاي سالم را شسته و سپس با دست روي پارچه ميكشيم.

وضو ارتماسي:
وضوى ارتماسى
 وضوى ارتماسى آن است که انسان صورت و دست ها را به قصد وضو در آب داخل کند یا آنها را بعد از این که در آب فرو برد، به قصد وضو بیرون آورد. و اگر موقعى که دست ها را در آب فرو مى برد نیت وضو کند و تا وقتى که آنها را از آب بیرون مى آورد و ریزش آب تمام مى شود به قصد وضو باشد، وضوى او صحیح است ؛ و نیز اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند و تا وقتى که ریزش آب تمام مى شود به قصد وضو باشد وضوى او صحیح مى باشد.
در وضوى ارتماسى نیز باید صورت و دست ها از بالا به پایین شسته شود، پس اگر وقتى که صورت و دست ها را در آب فرو مى برد قصد وضو کند ، باید صورت را از طرف پیشانى و دست ها را از طرف آرنج در آب فرو برد ؛ و اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند ، باید صورت را از طرف پیشانى و دست ها را از طرف آرنج بیرون آورد .
اگر وضوى بعضى از اعضاء را ارتماسى و بعضى را غیر ارتماسى انجام دهد اشکال ندارد .
شخصى که مى تواند بدون کمک دیگران وضوى ارتماسى بگیرد نباید به کمک دیگران وضوى غیر ارتماسى ( ترتیبى ) بگیرد

چيز هايي كه وضو را باطل ميكند:
1-ادرار2-مدفون 3-باد روده و معده 4-خوابيدن 5-استحاضه زنان 6-جنابت(خروج مني) 7-بيهوشي و مستي

دعاي مستحبي هنگام وضو:

 کسى که وضو مى گیرد مستحب است موقعى که نگاهش به آب مى افتد بگوید :
 
بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی جَعَلَ الْمَاءَ طَهُورا وَلَمْ یَجْعَلْهُ نَجِسا ؛
 
و موقعى که پیش از وضو دست خود را مى شوید بگوید:
 
اللّهُمَّ اجْعَلْنی مِنَ التّوّابینَ وَ اجْعَلْنى مِنَ الْمُتَطهِّرین؛

و در وقت مضمضه کردن یعنى آب در دهان گردانیدن بگوید :

اللّهُمَّ لَقِّنّى حُجَّتی یَوْمَ اَلْقاکَ وَ أَطْلِقْ لِسانى بِذِکْرِک ؛
 
و در وقت استنشاق یعنى آب در بینى کردن بگوید :
 
اللّهُمّ لا تُحَرِّمْ عَلَیَ ریحَ الْجَنَّةِ وَ اجْعَلْنی مِمَّنْ یَشُمُّ ریحَها وَ رَوْحَها وَ طیبَها ؛
 
و موقع شستن صورت بگوید :
 
اللّهُمَّ بَیِّضْ وَجْهی یَوْمَ تَسْوَدُّ فیهِ الْوُجوهُ وَ لا تُسَوِّدْ وَجْهی یَوْمَ تَبْیَضُّ فیهِ الْوُجوه ؛
 
و در وقت شستن دست راست بگوید :
 
اللّهُمّ أَعْطِنى کِتابی بِیَمینی وَ الْخُلْدَ فِی الْجِنان بِیَسارى وَ حاسِبنی حِسابا یَسیرا ؛
 
و موقع شستن دست چپ بگوید :
 
اللّهُمَّ لا تُعطِنى کِتابی بِشِمالی و لا من وَراء ظَهْری وَ لا تَجْعَلْها

مَغلولةً إلى عُنُقی وَ اَعوذُ بکَ مِن مُقَطَّعاتِ النِّیران ؛
 
و موقعى که سر را مسح مى کند بگوید :
 
اللّهُمَّ غَشِّنی بِرَحْمَتِکَ وَ بَرَکاتِک وَ عَفْوِک ؛
 
و در وقت مسح پا بگوید :
 
اللّهُمّ ثَبِّتْنی عَلَى الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ فیه الاَقدامُ و اجْعَلْ سَعیی فیما یُرضیکَ عَنّی یا ذاالجَلالِ وَالإِکرام

مطالب تكميلي:
« شرایط وضو »
 شرایط صحیح بودن وضو سیزده چیز است:
 ۱ ـ آب وضو پاک باشد
۲ ـ آب وضو مطلق باشد.
 ۳ ـ وضو گرفتن مستلزم تصرف غاصبانه نباشد.
 ۴ ـ ظرف آب وضو مباح باشد ( غصبى نباشد ).
 ۵ ـ ظرف آبِ وضو، طلا و نقره نباشد.
 ۶ ـ اعضاى وضو موقع شستن و مسح کردن پاک باشد.
 ۷ ـ وقت براى وضو و نماز کافى باشد.
 ۸ ـ به قصد قربت یعنى براى انجام فرمان خداوند عالم وضو بگیرد.
 ۹ ـ ترتیب.
 ۱۰ ـ موالات.
 ۱۱ ـ مباشرت در اعمال وضو.
 ۱۲ ـ استعمال آب ضرر نداشته باشد.
 ۱۳ ـ در اعضاى وضو مانعى از رسیدن آب نباشد.
 و تفصیل اینها به ترتیب در مسائل بعدى ذکر مى شود.
 
شرط اول و دوم : آب وضو پاک و مطلق باشد.
 وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است، اگر چه انسان نجس بودن یا مضاف بودن آن را نداند یا فراموش کرده باشد، و اگر با آن وضو نمازى هم خوانده باشد، باید آن نماز را دوباره با وضوى صحیح بخواند.
 اگر غیر از آب گِل آلود و مضاف آب دیگرى براى وضو ندارد، چنانچه وقت نماز تنگ است به طورى که براى وضو و یک رکعت نماز وقت ندارد باید تیمم کند ؛ و اگر وقت دارد، احتیاط واجب آن است که صبر کند تا آب، صاف شود و وضو بگیرد و مبادرت به تیمم ننماید ؛ اما اگر براى یک رکعت نماز با وضو و یا چهار رکعت با تیمم وقت دارد ، بنا بر اظهر مى تواند هرکدام را خواست انجام دهد .
 
شرط سوم : وضو گرفتن مستلزم تصرف غاصبانه نباشد.
 اگر کسى به قصد وضو آب غصبى را به صورت یا دستهاى خود بریزد و موقع آب ریختن ملتفت غصبى بودن آب باشد وضویش باطل است. ولى اگر بدون توجه به غصبى بودن آب، وضو گرفت، اگر چه در اثناء وضو فهمید و بقیه وضو را با آب مباح انجام داد، وضویش صحیح است . اما قیمت آن آب غصبى را ضامن است.
 اگر کسى بدون قصد وضو ، آب غصبى را به صورت و دست هاى خود ریخت و پس از آن که عرفا آب از بین رفت به قصد وضو گرفتن به صورت و دست هاى خود که تر شده است ، دست کشید ، وضویش صحیح است .
وضو گرفتن از حوض مدرسه اى که انسان نمى داند آن حوض را براى همه مردم وقف کرده اند یا براى محصلین همان مدرسه، در صورتى که معمولاً مردم از آب آن وضو بگیرند و معلوم نباشد که از روى غفلت ویا عدم مبالات وضو مى گیرند ، اشکال ندارد اگر با ساکنین مزاحمت نداشته باشد .
 کسى که نمى خواهد در مسجدى نماز بخواند اگر نداند حوض آن را براى همه مردم وقف کرده اند یا براى کسانى که در آن جا نماز مى خوانند، نمى تواند از حوض آن وضو بگیرد، ولى اگر معمولاً کسانى هم که نمى خواهند در آن جا نماز بخوانند از حوض آن وضو مى گیرند، مى تواند از حوض آن وضو بگیرد.
 وضو گرفتن از حوض تیمچه ها و مسافرخانه ها و مانند اینها براى کسانى که ساکن آن جاها نیستند، در صورتى صحیح است که معمولاً کسانى هم که ساکن آن جاها نیستند از آب آن جا وضو بگیرند.
 وضو گرفتن در نهرهاى بزرگ اگر چه انسان نداند که صاحب آنها راضى است یا نه ، اشکال ندارد ، ولى اگر صاحب آنها از وضو گرفتن نهى کند در صورتى که سیره و روش مسلمین استفاده از آن آبها باشد وضو صحیح و گرنه باطل است .
 اگر در صحن یکى از امامان یا امامزادگان که سابقا قبرستان بوده حوض یا نهرى بسازند، چنانچه انسان نداند که زمین صحن را براى قبرستان وقف کرده اند، وضو گرفتن در آن حوض و نهر اشکال ندارد . ولى اگر فهمید زمین براى قبرستان وقف شده و نشود زیر حوض یا نهر میّتى را دفن کرد وضو اشکال دارد . و نیز اگر ایجاد حوض یا نهر موجب بى حرمتى به بدن مسلمان بشود مثلاً آب به بدن او برسد ، وضو اشکال دارد ، اگرچه زمین قبرستان مباح بوده و موقوفه هم نباشد .
 اگر فراموش کند آب غصبى است و با آن وضو بگیرد ، وضو صحیح است .
 
شرط چهارم : ظرف آب وضو مباح باشد ( غصبى نباشد ) ، ولى مانند شرط سوم ممکن است کسى وضوى صحیح بگیرد به این صورت که موقع آب برداشتن قصد وضو نداشته باشد چنان که در مسأله ۲۷۱ گذشت .
 
شرط پنجم : ظرف آب وضو، طلا و نقره نباشد.
 اگر آب وضو در ظرف غصبى یا طلا یا نقره باشد و غیر از آن، آب دیگرى ندارد و نمى تواند آب را در ظرف دیگرى بریزد باید تیمم کند . و اگر آب دیگرى دارد چنانچه در ظرف غصبى یا طلا و نقره وضوى ارتماسى بگیرد یا با آنها آب را به صورت و دست ها بریزد ، وضوى او باطل است مگر به صورتى که در مسأله ۲۷۱ گذشت .
 
شرط ششم : اعضاى وضو موقع شستن و مسح کردن پاک باشد ، مگر اینکه به وسیله وضو گرفتن و شستن صورت و یا دست ها، اعضاى وضو خود به خود پاک شود .
اگر پیش از تمام شدن وضو جایى را که شسته یا مسح کرده نجس شود ، وضو صحیح است .
  اگر غیر از اعضاى وضو جایى از بدن نجس باشد وضو صحیح است . ولى اگر مخرج را از بول یا غائط تطهیر نکرده باشد احتیاط مستحب آن است که اول آن را تطهیر کند بعد وضو بگیرد .
 
  اگر یکى از اعضاى وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پیش از وضو آن جا را آب کشیده یا نه، چنانچه در موقع وضو ملتفت پاک بودن و نجس بودن آن جا نبوده وضو باطل است بنابر احوط ، در صورتى که با وضو گرفتن و یا غیر آن به طور اتفاقى پاک نشده باشد . و اگر ملتفت بوده، یا شک دارد که ملتفت بوده یا نه وضو صحیح است . و در هرصورت باید بنا بر احوط براى نماز و مانند آن ، جایى را که نجس بوده ، آب بکشد .
 اگر در صورت یا دست ها بریدگى یا زخمى است که خون آن بند نمى آید و آب براى آن ضرر ندارد ، باید در آب کر یا جارى فرو برد و قدرى فشار دهد که خون بند بیاید ، بعد به دستورى که گفته شد وضوى ارتماسى بگیرد . و اگر بعد از بند آمدن دو مرتبه خون جارى شد وضو به طور ارتماسى صحیح است و اگر خون جارى نشد به صورت ترتیبى هم مى شود وضو گرفت .
 
شرط هفتم : وقت براى وضو و نماز کافى باشد.
 هرگاه وقت به قدرى تنگ باشد که اگر وضو بگیرد تمام نماز بعد از وقت خوانده مى شود، باید تیمم کند، ولى اگر براى وضو و تیمم یک اندازه وقت لازم باشد باید وضو بگیرد براى انجام یک رکعت با وضو . و اگر با وضو، وقت یک رکعت نماز و با تیمم، وقت چهار رکعت را دارد مى تواند هرکدام را خواست انتخاب کند بنا بر اظهر .
 کسى که در تنگى وقت نماز باید تیمم کند اگر به قصد قربت یا براى کار مستحبى مثل خواندن قرآن وضو بگیرد، صحیح است ولى اگر براى خواندن آن نماز وضو بگیرد باطل است.
 
شرط هشتم : به قصد قربت یعنى براى انجام فرمان خداوند عالم وضو بگیرد، و اگر براى خنک شدن یا به قصد دیگرى وضو بگیرد باطل است . ولى اگر به قصد قربت وضو بگیرد و قصد دیگرى مثل خنک شدن تابع قصد وضو باشد، اشکال ندارد .
لازم نیست نیت وضو را به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند ولى باید در تمام وضو متوجه باشد که وضو مى گیرد، به طورى که اگر از او بپرسند : چه مى کنى ؟ بگوید : وضو مى گیرم.
 
شرط نهم : وضو را به ترتیبى که گفته مى شود بجا آورد، یعنى اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چپ را بشوید و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نماید، و اگر به ترتیب وضو نگیرد باطل است، و در مسح دو پا احتیاط مستحب آن است که مسح پاى راست را با دست راست بر مسح پاى چپ با دست چپ مقدم بدارد.
هر گاه کسى شستن عضو قبلى را فراموش کرد و عضو بعدى را شست، مثلاً اول دست چپ را شست بعد دست راست را، باید بعد از دست راست دست چپ را بشوید تا ترتیب مراعات شود به شرط این که بااین شستن بیجا موالات بهم نخورد؛ و اگر موالات بهم خورد، باید وضو را از سر بگیرد.
 
شرط دهم : موالات ، یعنى کارهاى وضو را پشت سر هم انجام دهد.
 اگر بین کارهاى وضو به قدرى فاصله شود که وقتى مى خواهد جایى را بشوید یا مسح کند رطوبت جاهایى که پیش از آن شسته یا مسح کرده خشک شده باشد، وضو باطل است . و اگر فقط رطوبت جایى که جلوتر از محلى است که مى خواهد بشوید یا مسح کند، خشک شده باشد مثلاً موقعى که مى خواهد دست چپ را بشوید رطوبت دست راست خشک شده باشد و صورت، تر باشد، احتیاط واجب آن است که وضو را باطل کند و از سر بگیرد.
 اگر کارهاى وضو را پشت سر هم بجا آورَد ولى به واسطه گرماى هوا یا حرارت زیاد بدن و مانند اینها رطوبت خشک شود وضوى او صحیح است.
 راه رفتن در بین وضو اشکال ندارد، پس اگر بعد از شستن صورت و دست ها چند قدم راه برود و بعد سر و پاها را مسح کند وضوى او صحیح است.
 شرط یازدهم : مباشرت ، یعنى شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد . و اگر دیگرى او را وضو دهد، یا در رساندن آب به صورت و دست ها و مسح سر و پاها به او کمک نماید، وضو باطل است؛ و منظور کمک در اصل شستن و مسح کردن است، ولى اگر در مقدمات اینها کمک بگیرد مثل این که دیگرى آب را به صورت او بریزد ولى شخص خودش صورت را بشوید، مانعى ندارد.
کسى که نمى تواند وضو بگیرد باید نایب بگیرد که او را وضو دهد؛ و چنانچه مزد هم بخواهد، در صورتى که بتواند باید بدهد، ولى باید خود او نیت وضو کند و با دست خود مسح نماید ؛ و اگر نمى تواند، باید نایبش دست او را بگیرد و به جاى مسح او بکشد، و اگر این هم ممکن نیست باید از دست او رطوبت بگیرند و با آن رطوبت، سر و پاى او را مسح کنند و احوط این است که تیمم هم بنماید، اگر در تیمم کردن محذورى نبوده یا محذور کمترى باشد.
هرکدام از کارهاى وضو را که مى تواند به تنهایى انجام دهد ، نباید در آن کمک بگیرد.
 
شرط دوازدهم : استعمال آب براى او مانعى نداشته باشد چنانکه در مسائل تیمم خواهد آمد.
 کسى که مى ترسد اگر وضو بگیرد مریض شود، یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند ، نباید وضو بگیرد . ولى اگر نداند که آب براى او ضرر دارد و ترس از استعمال آب هم نداشته باشد و وضو بگیرد ، اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته ، وضوى او صحیح است . و اگر ترس ضرر را داشت ولى به امید ضرر نداشتن ، وضو گرفت و بعد فهمید ضرر نداشته وضویش صحیح است .
 اگر رساندن آب به صورت و دست ها به مقدار کمى که وضو با آن صحیح است ضرر ندارد و بیشتر از آن ضرر داشته باشد، باید با همان مقدار وضو بگیرد.
 شرط سیزدهم : در اعضاى وضو مانعى از رسیدن آب نباشد و گرنه وظیفه او وضوى جبیره اى یا تیمم خواهد بود.
  اگر مى داند چیزى به اعضاى وضو چسبیده ولى شک دارد که از رسیدن آب جلوگیرى مى کند یا نه، باید آن را برطرف کند یا آب را به زیر آن برساند.
 اگر زیر ناخن چرک باشد، وضو اشکال ندارد ولى اگر ناخن را بگیرند باید براى وضو آن چرک را برطرف کنند، و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرک زیر مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمایند.
 اگر در صورت و دست ها و جلوى سر و روى پاها به سبب سوختن یا چیز دیگر، برآمدگى پیدا شود، مثل بلند شدن پوست به سبب باد کردن محل آن، تا وقتى که جزو بدن به حساب مى آید شستن و مسح روى آن کافى است و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زیر پوست لازم نیست، بلکه اگر پوستِ یک قسمت آن کنده شود، لازم نیست آب را به زیر قسمتى که کنده نشده برساند، ولى چنانچه پوستى که کنده شده گاهى به بدن مى چسبد و گاهى بلند مى شود، مى تواند آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند یا آن که در هروقتى به وظیفه آن وقت عمل نماید.
 اگر انسان شک کند که به اعضاى وضوى او چیزى چسبیده یا نه چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، مثل آن که بعد از گِل کارى شک کند گِل به دست او چسبیده یا نه، باید وارسى کند یا به قدرى دست بمالد که اطمینان پیدا کند که اگر بوده برطرف شده یا آب به زیر آن رسیده است؛ و اگر از روى غفلت وضو گرفت و بعد معلوم شد که مانعى بوده، وضویش باطل است؛ و اگر احتمال داد که مانعى در کار نیست و به امید عدم مانع وضو گرفت یا غافل شد، و بعد معلوم شد مانعى در کار نبوده، صحیح بودن وضو خالى از وجه نیست.
 جایى را که باید شست و مسح کرد هر قدر چرک باشد، اگر چرک مانع از رسیدن آب به بدن نباشد اشکال ندارد، و همچنین است اگر بعد از گچ کارى و مانند آن چیز سفیدى که جلوگیرى از رسیدن آب به پوست نمى نماید بر دست بماند، ولى اگر شک کند که با بودن آنها آب به بدن مى رسد یا نه، باید آنها را برطرف کند.
  کسى که پوست بدن او چرب است اگر چربى آن جِرم ندارد که مانع رسیدن آب به پوست باشد اشکال ندارد . و اگر احراز کند که محل وضو به طورى چرب است که مانع رسیدن آب مى شود اول خشک کند بعد وضو بگیرد.
 اگر پیش از وضو بداند که در بعضى از اعضاى وضو مانعى از رسیدن آب هست و بعد از وضو شک کند که در موقع وضو آب را به آن جا رسانده یا نه، در صورتى که احتمال بدهد موقع وضو ملتفت و متوجه بوده و مانع را برطرف کرده است وضوى او صحیح است.
 اگر در بعضى از اعضاى وضو مانعى باشد که گاهى آب به خودى خود زیر آن مى رسد و گاهى نمى رسد و انسان بعد از وضو شک کند که آب زیر آن رسیده یا نه، چنانچه بداند موقع وضو ملتفت رسیدن آب به زیر آن نبوده، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرد.
اگر بعد از وضو چیزى که مانع از رسیدن آب است در اعضاى وضو ببیند و نداند موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضوى او صحیح است، ولى اگر بداند که در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرد.
 اگر بعد از وضو شک کند چیزى که مانع رسیدن آب است در اعضاى وضو بوده یا نه ، وضو صحیح است.
 
 کسى که در کارهاى وضو و شرایط آن مثل پاک بودن آب و غصبى نبودن آن خیلى شک مى کند باید به شک خود اعتنا نکند.
 
 اگر شک کند که وضوى او باطل شده یا نه، بنا مى گذارد که وضوى او باقى است ؛ ولى اگر بعد از بول استبراء نکرده و وضو گرفته باشد و بعد از وضو رطوبتى از او بیرون آید که نداند بول است یا چیز دیگر وضوى او باطل است.
 کسى که شک دارد وضو گرفته یا نه باید وضو بگیرد.
 اگر بعد از وضو یا در اثناء آن یقین کند که بعضى جاها را نشسته یا مسح نکرده است چنانچه رطوبت جاهایى که پیش از آن است خشک شده باشد باید دوباره وضو بگیرد . و اگر خشک نشده باشد، جایى را که فراموش کرده و آنچه بعد از آن است باید بشوید یا مسح کند . و اگر در اثناء وضو در شستن یا مسح کردن جایى شک کند باید به همین دستور عمل کند.
 اگر بعد از نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، نماز او صحیح است، ولى باید براى نمازهاى بعد وضو بگیرد.
اگر در بین نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، نماز او باطل است و باید وضو بگیرد و نماز را بخواند، مگر این که به امید صحیح بودن، نماز را بخواند بعد اگر فهمید که وضو داشته نمازش بنا بر اظهر صحیح است . و همچنین است اگر قبل از نماز شک کرد که وضو دارد یا نه ولى گمان به وضو داشت.
اگر بعد از نماز شک کند، که قبل از نماز وضوى او باطل شده یا بعد از نماز، نمازى که خوانده صحیح است.
 کسى که مى داند وضو گرفته و حدثى هم از او سر زده مثلاً بول کرده است ، اگر نداند کدام جلوتر بوده ، چنانچه پیش از نماز است باید وضو بگیرد ؛ و اگر در اثناء نماز است باید نماز را بشکند و وضو بگیرد ؛ و اگر بعد از نماز است نمازى که خوانده صحیح است و براى نماز بعد باید وضو بگیرد .
  اگر انسان مرضى دارد که بول او قطره قطره مى ریزد یا نمى تواند از بیرون آمدن غائط خوددارى کند، چنانچه یقین دارد که از اول وقت نماز تا آخر آن به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن مهلت پیدا مى کند، باید نماز را در وقتى که مهلت پیدا مى کند بخواند؛ و اگر مهلت او به مقدار کارهاى واجب نماز است، باید در وقتى که مهلت دارد فقط کارهاى واجب نماز را بجا آورد و کارهاى مستحب آن مانند اذان و اقامه را ترک نماید، اگر در مراقبتِ آن وقت ، عسر و حرج و مشکلى براى او پیش نیاید .
 اگر به مقدار وضو و نماز مهلت پیدا نمى کند و در بین نماز چند دفعه بول یا غائط از او خارج مى شود، اگر وضو گرفتن بعد از هر دفعه برایش سخت نیست و عُسر و حرج در کار نیست و کارى که نمازش را باطل کند پیش نمى آید، باید ظرف آبى پهلوى خود بگذارد و هر وقت بول یا غائط از او خارج شد فورا وضو بگیرد و بقیه نماز را بخواند، و احتیاط مستحب آن است که همان نماز را دوباره با یک وضو بخواند و اگر در بین آن نماز وضوى او باطل شد اعتنا نکند.
کسى که بول یا غائط پى در پى از او خارج مى شود و وضو گرفتن بعد از هردفعه براى او سخت است، اگر بتواند مقدارى از نماز را با وضو بخواند، باید براى هرنماز یک وضو بگیرد.
 کسى که بول یا غائط پى در پى از او خارج مى شود اگر نتواند هیچ مقدار از نماز را با وضو بخواند احتیاط واجب آن است که براى هر نماز یک وضو بگیرد و اگر با تیمم مى تواند مقدارى از نماز را با تیمم بخواند تیمم هم بنماید.
 اگر مرضى دارد که نمى تواند از خارج شدن باد جلوگیرى کند، باید به وظیفه کسانى که نمى توانند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کنند عمل نماید.
کسى که بول یا غائط پى در پى از او خارج مى شود، باید براى هر نماز وضو بگیرد و فورا مشغول نماز شود، ولى براى بجا آوردن سجده و تشهد فراموش شده و نماز احتیاط که باید بعد از نماز انجام داد در صورتى که آنها را بعد از نماز بجا بیاورد، وضو گرفتن لازم نیست.
كسى که بول او قطره قطره مى ریزد باید براى نماز به وسیله کیسه اى که در آن، پنبه یا چیز دیگرى است که از رسیدن بول به جاهاى دیگر جلوگیرى مى کند، خود را حفظ نماید ؛ و احتیاط واجب آن است که پیش از هر نماز مخرج بول و کیسه اى را که نجس شده آب بکشد یا عوض کند . و نیز کسى که نمى تواند از بیرون آمدن غائط خوددارى کند، چنانچه ممکن باشد به مقدار نماز از رسیدن غائط به جاهاى دیگر باید جلوگیرى نماید ؛ و احتیاط واجب آن است که اگر مشقت ندارد ، براى هرنماز مخرج غائط را آب بکشد .
 
  کسى که نمى تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند در صورتى که ممکن باشد و مشقت و زحمت و خوف ضرر نداشته باشد باید به مقدار نماز از خارج شدن بول و غائط جلوگیرى نماید اگر چه خرج داشته باشد و خرج آن به او ضرر زیادى نزند، بلکه اگر مرض او به آسانى یعنى بدون عُسر شخصى معالجه شود، احتیاط واجب آن است که خود را معالجه نماید.
کسى که نمى تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند، بعد از آن که مرض او خوب شد، لازم نیست نمازهایى را که در وقت مرض مطابق وظیفه اش خوانده قضا نماید. ولى اگر در بین وقت نماز مرض او خوب شود، باید بنا بر احتیاط مستحب نمازى را که در آن وقت خوانده دوباره بخواند

آموزش تصویری وضو گرفتن

مقدمه و کلیات وضو گرفتن

ابتدا نیت و سپس شستشوی صورت

مسح کشیدن دست های راست و چپ

کشیدن مسح سر و مسح پای راست و چپ

شرایط وضو

وضوی ارتماسی

طریقه وضو گرفتن جبیره در هنگام داشتن زخم و یا جایی از بدن که آب برای آن ضرر دارد (وضوی جبیره)

مبطلات وضو

 

 

ديدگاه هاي شما ::.
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی